En la classe de hui hem estat
treballant les endevinalles. Per a qui no tinga ni idea que és un endevinalla,
que no es preocupe, perquè ara ho va a tindre més clar que l’aigua.
Una endevinalla és una oració o
conjunt de versos que tracten de descriure una cosa. Però clar, no podem seguir
l’ordre que vulguem, hem de seguir unes pautes per construir adequadament la
nostra endevinalla. Ja que, la pràctica de hui ha consistit a crear dues
endevinalles que vagen dirigides als nostres alumnes. Per poder aconseguir
aquest propòsit hem de seguir la següent estructura. La primera operació s’anomena
“Estranyament”, i en ella hem de triar l’objecte a partir del qual volem fer l’endevinalla.
Així que intentem definir l’objecte com si el veiéssim per primera vegada, a
partir dels seus trets característics. La segona operació es crida “Associació
i Comparació”, ara hem de comparar l’objecte descrit amb altres objectes que
tinguen alguns trets iguals que el nostre objecte. La tercera operació,
anomenada “Metàfora Final”, consisteix en combinar els elements més adequats
del punt anterior per començar a construir la nostra endevinalla. I l’últim
pas, conegut com “Donar forma”, el nostre treball és donar-li forma atraient a
la definició misteriosa, preferiblement rimada. Una vegada tenim clars el
passos que hem de seguir, ens dividim en grups per a construir les nostres
endevinalles.
Atenen als passos que hem de seguir,
la nostra primera creació d’endevinalles té el següent resultat:
Primera:
1. Anem a parlar de la llengua, que és rosa, rugosa i mullada.
2. Associem la boca amb una cova
que s’obri i es tanca, ja que quan està tancada és fosca.
3. Anem a combinar la llengua, la cova i els elements de la llengua com si estigueren a una cova
submarina.
4. En una cova visc,
d’alli no puc eixir,
envoltada de perles estic atrapada,
encara que sempre hem trobe tancada, sempre
estic mullada.
Segona:
1. Anem a parlar d’un ratolinet,
és menudet.
2. Al gat li agrada caçar-lo i
la gent li té por.
3. Anem a combinar el fet que el
gat vullga menjar-se’l i que la gent li té por.
4. Els gats em volen menjar,
les persones solen cridar,
i em posen trampes perquè no
em porte el seu berenar.
Quan vam acabar, cada grup va llegir
una de les seues endevinalles i després havíem de triar quina havia sigut la
millor de totes. El més interessant d’aquesta posada en comú, és que els
objectes elegits per cada grup eren diferents als altres. A més a més, l’originalitat
de cada creació semblava meravellosa. És increïble la gran varietat d’endevinalles
creades dirigides per a xiquets.
No hay comentarios:
Publicar un comentario